Jak przebiega wizyta u logopedy?

1. Wywiad z rodzicami. Im więcej podamy szczegółów, tym więcej damy specjaliście możliwości pomocy dziecku.  Warto jeszcze w domu przypomnieć sobie pewne fakty z życia dziecka. Należy pamiętać, że im mniejsze jest dziecko, tym bardziej diagnoza będzie opierała się na wywiadzie z rodzicem. Logopeda podczas pierwszej wizyty może pytać o:

  • poród, czy był naturalny i czy przebiegał łagodnie,
  • ocenę stanu zdrowia dziecka po urodzeniu (uszkodzenia, waga, punkty w skali Apgar, podejrzenie niedotlenienia),
  • rozwój dziecka: w którym miesiącu dziecko uśmiechnęło się świadomie, raczkowało, zaczęło chodzić, gaworzyć, powiedziało pierwsze znaczące słowo, zaczęło mówić zdaniami,
  • częstotliwość chorób (przeziębienia, anginy, zapalenia uszu) czy przebywało w szpitalu, miało operacje,
  • to, czy dziecko było karmione piersią i czy ma problemy z jedzeniem łyżeczką,
  • to, czy w rodzinie (rodzice, rodzeństwo) występowały wady wymowy i opóźnienia rozwoju mowy,
  • czy miało wykonane badanie słuchu.

 

2. Sprawdzenie,jakie głoski dziecko wypowiada, a z jakimi ma problem. Najczęściej logopeda ma zestaw obrazków, które dziecko nazywa. Obrazki są tak dobrane, aby każda głoska pojawiła się na początku, na końcu i w środku wyrazu. Zanim wybierzemy się do logopedy powiedzmy dziecku, że będzie oglądało różne rysunki i opisywało, co na nich widzi.

 

3. Etap ten wymaga szczególnego przygotowania dziecka przez rodziców. Logopeda musi zobaczyć, jak wyglądają narządy mowy, sprawdzić jak giętki i sprawny jest język, jakie podniebienia ma  maluch, czy ma prawidłowy zgryz oraz długie i elastyczne wędzidełko.  Nie zawsze da się uniknąć  włożenia palca czy szpatułki do buzi i może być to dla dziecka nieprzyjemne. Przygotujmy więc dziecko  do tego momentu, porozmawiajmy z nim, uprzedźmy je, że ktoś obcy będzie dotykał jego buzi. Maluch nie będzie wtedy zaskoczony i oszczędzimy mu  stresu.

 

4. Badanie słuchu fonematycznego oraz umiejętności samodzielnego wypowiadania się. (Słuch fonematyczny – zdolność rozróżniania dźwięków mowy). Zaburzenia słuchu fonematycznego utrudniają rozumienie mowy, mogą być powodem wadliwej realizacji głosek, a u dzieci w wieku szkolnym prowadzić m.in. do trudności w czytaniu, pisaniu ze słuchu. Badanie będzie polegało na  rozróżnianiu ze słuchu słów np. kura i góra, koza i kosa.

 

Pod koniec pierwszej wizyty logopeda  informuje rodziców o swoich spostrzeżeniach, przedstawia zagrożenia i ewentualnie proponuje terapię.

Ta strona korzysta z plików cookie. Pozostanie na tej stronie oznacza zgodę na ich użycie. więcej informacji

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

Zamknij